Csaláné Böngyik Edit
Tanár: Csaláné Böngyik Edit [bongyik.edit@nlg.httpf.hu]
Kommunikációs csatorna: facebook messenger
Tantárgyi blog: http://bubo.blog.hu/
2020.04.27.-05.01.
Biokémia ismétlés: A Redmentás csoportodban megosztottam 10 feladatsort biokémiából. Oldd meg, ezeket fogjuk megbeszélni.
2020.04.20.-04.24.
Genetika feladatok gyakorlása
Kérlek oldd meg a mellékelt feladatsort. A kontakt órákban ezeknek a megoldását fogjuk megbeszélni.
Középszint: 3 írásbeli érettségi feladatsor megoldása
2020.04.06. - 04.17.
Kedves Diákok!
Ebben a két hétben a tavaszi szünet miatt összesen két óránk lesz. Ezekre ökológia esszéfeladatokat kell kidolgoznod.
04.06. Két esszé, beadási határidő 04.16.
- Gyomok - Esszé 12 pont
- Írjon esszét a gyomnövények jellemzőiről és szerepéről az alábbi szempontok figyelembe vételével:
- Hasonlítsa össze a vetési, az útszéli, és egy bükkerdő tarvágása után kialakuló vágástársulás növényzetét!
-
Mi a közös az itt tömeges fajok fényigényében, degradációtűrésében, kompetíciótűrésében, és szaporodási stratégiájában?
-
Miben tér el az emberi hatás intenzitása, gyakorisága e három életközösségben? Írjon mindegyikre egy-egy példát!
-
Mi történik és miért, ha a vágástársulás helyén sokáig nem történik emberi beavatkozás?
-
Írjon példát arra, hogy természetes körülmények között mikor szaporodhatnak el a gyomtársulásokra jellemző fajok!
-
Az útszéli gyomtársulások ismert, pollenjével allergiát keltő faja a parlagfű. Mit jelent az „allergia” kifejezés?
-
Milyen beporzási mód jellemzi ezt a növényt, mely a fokozott allergiakeltő hatást magyarázza?
- A szikesek kialakulása – Esszé (12 pont)
- A megadott szempontok alapján – de nem feltétlenül a szempontok fölvetésének sorrendjében – írjon a szikesek kialakulásáról! Ügyeljen arra, hogy logikus, összefüggő mondatokban fogalmazzon! Szempontok:
- Jellemezze a szikes talajokat szerkezet, tápanyagtartalom, víz- és sótartalom szempontjából! Milyen folyamatok zajlanak le évente, melyek elősegítik az elsődlegesen szikes talajok kialakulását, illetve fönnmaradását?
- Milyen élőhelyen alakultak ki elsődlegesen szikes területek?
- Hogyan alkalmazkodnak a növények a szikesek környezeti tényezőihez?
- Mik a másodlagos szikesedést kiváltó fontosabb emberi tevékenységek? (Említsen legalább kettőt!)
04.16. Két esszé, beadási határidő 04.20.
Levegővédelem:
- Mutassa be az alábbi levegőszennyező jelenségeket: ózonpajzs elvékonyodása, a közlekedés hatása, üvegházhatás fokozódásának okai. Fogalmazását önállóan építse fel, de feltétlenül térjen ki az alábbi szempontokra:
- A levegőszennyező anyagok pontos megnevezése
- A levegőszennyező anyag forrása
- A levegőszennyező jelenség kialakulása
- A levegőszennyező jelenség káros következményei az emberi szervezetben a szénmonoxid és egy más anyag példáján. Ügyeljen arra, hogy logikus, összefüggő mondatokban fogalmazzon!
A szennyvíz és az ivóvíz (10 pont)
- Írjon fogalmazást (esszét) 1 oldal terjedelemben a víz környezetvédelmi vonatkozásiról! Válaszában a következőkre térjen ki:
- Mutassa be a szennyvíz tisztításának két fő módját (fázisát) és azok lényegét!
- Indokolja, hogyan lehetséges, hogy ha tisztítatlan szennyvíz kerül egy folyóba, ez a szennyezési forrástól egy bizonyos távolságban már nem mutatható ki!
- Ismertessen két különböző vízkivételi módot, amellyel Magyarországon ivóvizet nyernek!
- Ismertessen két, Magyarországon valós veszélyforrást, mely ivóvíz készleteinket fenyegeti!
- Adjon legalább egy javaslatot, amellyel a háztartások mérsékelhetik az általuk termelt szennyvíz környezetet terhelő hatását!
2020.03.30. - 04.05.
Kedves Diákok!
A következő hétre a környezet és természetvédelem leckéket kell átnézned! Akik középszinten érettségiznek, azok kiemelt fegyelemmel tanulják ezeket a leckéket, mert az emelt szóbelin ezek mind előfordulhatnak!
Témák:
- Természetvédelem
- Talajvédelem
- Vízvédelem
- Levegővédelem
- Hulladékgazdálkodás
- Energiagazdálkodás
- Összefoglalás - benne az ökológia témakörhöz kapcsolódó közép és emelt érettségi feladatok és megoldások
Miután átismételted az elméletet, igyekezz minél több érettségi feladatot megoldani!
Beadandó: Redmentás feladatsor: Ökoszisztéma, határidő április 5.
2020.03.23. - 03.29.
KEdves Diákok!
A múlt héten végigértetek a társulástannal. Sajnos az ökológiai mutatók használatát a Növényismeret tankönyv segítségével nem tudtuk gyakorolni, ezért készítettem hozzá egy rövid videót, amit megtalálsz a Társulástan összefoglalóban. Feltétlenül nézd meg, mert emelt írásbelin, valamint több középszintű szóbeli tételben is vannak ilyen feladattípusok.
Elkészült a társulástan redmentás dolgozat, ezt a saját redmentás csoportodba belépve tudod kitölteni. HATÁRIDŐ: 03.19.-03.23. 15.00. A dolgozat végigvezet a társulástan témakörön, beküldés után részletes válaszmagyarázatokat kapsz, amiket kérlek feltétlen olvass el!
A következő témakör amit ismételned kell a blog alapján:
- Bioszféra - csak a pirossal kiemelt ppt kell most!
- Anyagforgalom
- Biodiverzitás
- Összefoglalás
Ezekhez találsz egy feladatlapot, amit érdemes kinyomtatni és megoldani. Segít a lényegre fókuszálnod!!!
Következő héten ebből a témakörből kapsz majd feladatsort!
2020.03.16. - 03.22.
Kedves Diákok!
A heti feladat:
A múlt héten kiosztott növénytan esszéket azt szeretném kérni, hogy gmailes megosztott dokumentumként küldjétek, és megjegyzéssel ellátva tudom javítani. Gmail címem: csalaneedit2@gmail.com.
A populációs témakört fejeztük be, ehhez rendelkezésre áll egy redmenta feladatlap a 11biolfakt csoportban (11biolfak5847 --> ezt írd be a direktcímhez, ha nem látod).
A társulások témakört a blogon található anyagok alapján kell megtanulni (Ökológia / társulások / társulások általános jellemzői - itt csak a ppt kell, fás társulások - nyomtatóbarát word fájl alapján, fátlan társulások - nyomtatóbarát word fájl alapján, összefoglalás - videót megnézni. Aki közepezik, annak elég az összefoglaló videó.) 3 learn App feladatot találsz hozzá a mappádban, és a héten lesz még egy doli hozzá.
Amit várok: emeltesektől: két növénytan esszé, mindenkitől a redmentás Ökológia c. doli kitöltése. Redmenta sávos csoportban van megosztva.